Úgy érzem, mintha alapvetően félreértené társadalmilag egyébként rendkívül fontos feladatát Budai Gyula elszámoltatásért felelős kormánybiztos. Már akkor súlyos aggályaim keletkeztek vele kapcsolatosan, amikor egy kedves olvasóm eljuttatta nekem a vele, pontosabban politikai tanácsadójával folytatott rövid és rendkívül tanuságos levelezését.
Abban Budai Gyula politikai főtanácsadó asszonya az elmúlt tíz év esetleges bioetanol-üzemek létesítésével kapcsolatos közpénzügyi visszásságokról szóló bejelentésre úgy reagált: az állampolgár forduljon az illetékes mezőgazdasági minisztériumhoz. (Vagyis menjen a kecskéhez, aki nagy valószínűséggel megette a káposztát.)
Most viszont megkezdődött az elszámoltatási PR. Weboldal indult az elszámoltatásról, "az eredményekről", a "tanulságokról", holott egy hatékonyan és törvényesen működő elszámoltatás vége nem weblapokon, hanem jogerős bírósági ítéletekben kell, hogy manifesztálódjék. Ráadásul azt érzem, hogy Budai - miközben erősen ráment bizonyos húzónevek, Gyurcsány, Bajnai ismételgetésére -, aközben mintha fontos ügyekben elfelejtette volna feltárni az operatív bűnösök ténykedését.
Tudom, sokan és érthetően szívesen látnák börtönben ezt a két személyt, de engem például jobban érdekelnének, hogy regnálásuk alatt pontosan kik voltak azok, akik főbenjáró és nagy társadalmi károkat okozó bűnöket követtek el. Például jó lenne tudni a MÁV Cargo, a magyar államvasút egyébként nyereséges és perspektivikus szállítmányozási üzletágának működéséről egyet s mást.
Igen, valóban fontos az is, kik döntöttek az eladásáról, kik kaptak jutalékot, kenőpénzt és melyik pedofil osztrák gróf szervezte le az egész ügyletet. Viszont ezzel párhuzamosan arról is jó lenne tiszta képet kapni, hogy a MÁV Cargo és általában a Magyar Államvasutak felső- és középvezetői közül kik voltak azok, akik kiszervezték és kamionoscégek számára átjátszották a fontosabb ügyfeleket, ezzel súlyos anyagi, erkölcsi és környezeti károkat okozva Magyarországnak.
Egyébként nem is kellene túlságosan komoly operatív nyomozást folytatni. Elég lenne kinyitni az interneten a legfontosabb vasúti fórumokat (például az Index fórumrendszerében szinte minden fő- és mellékvonalnak vannak vitafórumai), és ott elolvasgatni, miket is írnak arról az időszakról a vasúti dolgozók, mozdonyvezetők és jólértesült, vasútért aggódó helybéliek.
Nos, ezeken a fórumokon napnál világosabban és egybehangzóan kiderül: a MÁV felső- és középvezetői szisztematikusan ellehetetlenítették és lejáratták a vasúti áruszállítást. Direkt kekec módon álltak az ügyfelekhez, végül átirányították őket különböző közúti fuvarozó társaságokhoz, ahol általában részesedésük volt - vagy ahonnan folyamatosan kenőpénzt kaptak.
Bizonyosan meg lehetne kérni a fórumozókat, hogy névvel vagy anélkül, de adjanak teljeskörű tájékoztatást a nyomozóhatóságoknak ezeknek a vasutasnak álcázott szarháziaknak a működéséről. Nyilván meg lehetne hallgatni a vasút akkori - és még ma is regnáló - vezetőit, például a legutóbb nagyösszegű év végi jutalmáról elhíresült Mosoczi Lászlót -, mit tud ezekről az illegális ügyfélkiszervezésekről?
Esetleg, feltéve, de meg nem engedve, részt vett-e bennük? Az igazi milliárdos erkölcsi és környezeti károk ugyanis itt keletkeztek. Ráadásul ezen mocskos ügyletek feltárásával meg lehetne nyugtatni például azoknak a vasutat szívükön viselő vasúti dolgozóknak a tízezreit, akik ma meg vannak győződve arról: sokan büntetlenül tudtak úgy meggazdagodni egy állami vállalat aljas kifosztásából úgy, hogy onnan ezalatt még milliós fizetéseket vettek fel.
Budainak és politikai tanácsadóinak - ha már ennyire rá vannak kattanva a netre - elszámoltatási weblapkészítés helyett olyan internetes fórumokat kellene böngészniük, amelyek kommentelői segítenek a valódi, operatív állami bűnözők kézrekerítésében, megnevezésében és bíróság elé állításában.