Manapság sokan próbálják a világjobbító szándékú iparmágnás, Henry Ford nyakába varrni az elektromos autózás első, 1890-1910 közötti első térhódítási kísérletének elfojtását, mondván: az általa 1904-ben bevezetett futószalagos rendszerű autógyártás nyomán tett szert behozhatatlan előnyre az általa preferált robbanómotor.
Szerintem nem feltétlenül az autógyártók között kellene keresni az elektromos autós tervek eltaposóit, sőt Fordról - és másokról is - köztudott: eleinte kifejezetten felkarolta a villanyautós vállalkozásokat, és kooperálni igyekezett velük. (Ilyen volt például a Ford és a Detroit Electric szépreményű, de végül dugába dőlt kooperációja.)
Reméljük, egyszer egy komoly és elfogulatlan gazdaságtörténész kideríti: pontosan mely körök, érdekcsoportok, milyen válogatott módszerekkel taposták el Amerikában és Európában egyaránt az újra és újra, de egyre kisebb vehemenciával teret követelő villanyautó-terveket.
Egy biztos: a XX. század ötvenes éveire szinte teljesen elpusztított villanyautózás már a hetvenes években feltámadt poraiból és - milyen sorsszerű! - jövőre, 2013-ban lesz először komoly elektromos szériaautó-kínálat a világban, a Ford, a Renault és a Nissan jóvoltából: Ford Focus Electric, Tranzit Connect Electric, Renault Kangoo Electric, Zoe, Fluance Electric, Twizy, Nissan Leaf.
A felsorolt modellek hivatottak arra, hogy bebizonyítsák: az elektromos autó nem valami ritka cirkuszi látványosság, és nem is képmutató ökosznobok, hazug, hamis imidzset építő cégek gügye játékszere, hanem egy reális esély a jelenleginél jóval fenntarthatóbb motorizációra.
Ráadásul most - a száz évvel ezelőtti helyzettel ellentétben - nincs esély arra, hogy a villanyautók terjedésében ellenérdekelt háttéripar eltapossa vagy marginalizálja az elektomos járművek terjedését - terjesztését.
A Ford és a Renault - Nissan ugyanis egyenként is vannak akkorák, hogy villanyautós terveikhez saját háttéripart is vásároltak. Akkumulátorgyártókat és -fejlesztőket, nap- és szélenergiával foglalkozó kisebb-nagyobb vállalkozásokat, amelyek majd nem eltaposni, hanem a lehető leginkább környezetbarát módon kiszolgálni fogják elektromos Fordjainkat, Renaultjainkat, Nissanjainkat.
Az utolsó 100 komment: