2014 elején megújul a Ford Európában és az Egyesült Államokban egyaránt népszerű áruszállítója, a Transit Connect. A várhatóan legkedveltebbé váló hosszú változat olyan súlyú és mennyiségű áru mozgatására lesz képes ezer köbcentis benzines, 100 g/km alatti károsanyag-kibocsátású EcoBoost motorjával, mint a korábbi nagy Tranzitok 2,2-es, mégkorábban pedig a 2,5-ös, háromezres, sőt, 4,1 literes motorokkal. Ráadásul mindezt egy személyautó dinamizmusával.
Az én szememben ez komolyabb tett a környezet védelmében, mint akár tíz villanyautó-prototípus végighaknizása a világ nagy autószalonjain és szaklapjaiban.
Elég tartós lesz-e egy ekkora teherautó egy ilyen kicsi motorral? Nem teheti meg a Ford, hogy ne legyen az. A haszongépjármű-piac ugyanis szerencsére még sokkal régimódibb a személyautókénál. Ott nem lehet divatszínekkel, öncélú dizájnelemekkel, szemet vonzó, de értelmetlen faceliftekkel, hülye sajtóanyagokkal és bugyuta reklámokkal operálni. Ott még léteznek az ár-érték arány, a futásteljesítmény, a teherbírásra jutó fogyasztás és szervizköltség/intervallum nagyon is racionális fogalmai.
Nyilvánvaló, hogy a 2014-es Transit Connectet hajtó ezres EcoBoost motort egészen másképpen fogják hangolni és áttételezni, mint a Focusban, Fiestában, B-Maxban használt ugyanolyan hengerűrtartalmú társaikat. Más áttétel, nagyobb nyomaték, talán valamivel kisebb végsebesség - amely még mindig sokkal magasabb lesz, mint az Európai Unió által a teherautók számára szintén 2014-től javasolt 120 km/h-s végsebességkorlát.
Ja, és a Ford annyira komolyan gondolja az új Ford Transit családot (Transit, Custom, Connect, Courier), hogy jövőre az USA-ban legendás - és a horrorfilmek állandó sztárjaként is elhíresült - jócskán eltúlzott motorméretű Econoline-okat is nyugdíjazzák. Így talán Amerikában is beköszönthet az EcoBoost korszak, amely a világ egyik újabb fontos helyén vet véget a teljesen eszetlen motorizációs pazarlásnak.