Egyre több és egyre aggasztóbb híreket kapunk arról, hogy a bankok - különösen itthon Magyarországon - lényegében uzsorásbűnözőket megszégyenítő gátlástalansággal és mindenfajta szégyenérzet nélkül fosztják ki különböző rendű, rangú ügyfeleiket. Több tucat jogerős ítélet mondta már ki, hogy jogszerűtlenül vettek el emberektől pénzt, küldek verőembereket rájuk, lopatták el autóikat.
Viszont egyre több és egyre biztatóbb híreket kapunk arról, hogy sokszor meglepően korrekt és etikus módon próbálják alkalmazottaikat, ügyfeleiket kezelni, energiafelhasználásukat, környezetterhelésüket korlátozni az autógyártók. A Ford például most kapta meg a világ legkörnyezettudatosabb globális multicége megtisztelő címet, de ugyanígy a Renault-Nissan vagy a Fiat vagy a Honda abszolúte komolyan vehető zöld törekvéseiről is hosszan lehetne értekezni.
Mi történik itt valójában?
A bankok egyre gecibbek, az autógyártók egyre jobb fejek?
Részben igen, de azért nem teljesen.
Vegyünk rögtön egy példát az imént dicsért ismert autógyártók praxisából: a Ford, a Renault, a Nissan, a Fiat, a Honda hazai kereskedői, márkaképviseletei - multicégek viszonylatában bizonyosan - a legkorrektebben, a legetikusabban működő szervezetek. Számos nagyszerű, a munkáját, a márkát és az ügyfeleket évtizedek óta komolyan vevő kereskedő tartozik hálózatukba. Szögezzük le: ez minden márka esetében óriási globális munka eredménye.
Eddig minden nagyon szép és jó.
Csakhogy.
Új autót ugyebár - különösen Magyarországon - az ügyfelek döntő többsége hitelre vásárol. Márpedig az ugyanezen márkák nevét viselő "Credit", "Lízing" és egyéb végződésű cégek, ugyanolyan gátlástalan uzsorásbűnözőként működnek, mint a más néven nevezett hazai bűnöző banki szolgáltatók.
Magyarán: a gyártás, szállítás, szerviz és alkatrészellátás, a munkahelyi környezet és környezettudatosság tekintetében esetleg kifejezett dicséretet érdemlő cégek - jelenleg, sajnos - ugyanolyan csatolt részesei a legalizált magyarországi uzsorásbűnözésnek.
És erre - sajnos - nincsen mentség.
Egy Ford, Renault, Nissan, Honda, Fiat - vagy bármely más, magát etikusnak tartó és etikusnak lenni akaró globális brand nem engedhetné meg magának azt a luxust - vagy inkább pimaszságot - hogy praktikusan mások kifosztására, átverésére szakosodott köztörvényes bűnözőknek adja kölcsön, gyakran száz-százhúsz éve építgetett márkanevét.
Ezt csak a tényszerűség kedvéért érdemes megjegyezni, miközben egyébként őszintén gratulálunk azokhoz az eredményekhez, amelyeket alapjában véve környezetszennyező termékek (autók) gyártására szakosodott világcégek, ténylegesen elértek a korrektség, környezettudatosság, etikusság területén.
Igaz, a tényszerűség azt is megköveteli, hogy kihangsúlyozzuk: ezek a korrektség, etikusság és környezettudatosság terén elért eredmények azért is figyelemre méltók, mert egyáltalán nem általánosak és nem minden autómárkára jellemzőek.
A reklámköltésben és az újságírók lekenyerézésebn élenjáró egykor francia, ma már, tulajdoni hányadát és működési normáit tekintve is ázsiai (kínai) Citroen például éppen most kapott - nem elég - nagy összegű büntetést a Gazdasági Versenyhivataltól, amiért - nagyon finoman fogalmazva - mint szart a palánkon, úgy baszta át ügyfeleit, soha nem létezett "roncsautó programjával."
Sajnos, itt és most szót kell ejteni a nagy médiacégek - az autógyártóknál bizonyosan, de lehet, hogy még a bankoknál is mocskosabb - működéséről. Arról ugyanis, hogy a Citroen Hungarynél komoly házkutatás előzte meg ennek a vásárlókat igazán mocsok módon megkárosító akciónak a felderítését, szinte sehol nem lehetett olvasni.
Miért?
Azért, mert - a pénzéhségben és etikátlanságban élenjáró - kerekedelmi televízióknak eszük ágában sincsen leleplezni kitűnő hirdetőjük, a Citroen mocskát.
Szóval kicsit felfordult a világ: az eredendően a disznóságok felderítésére létrejött média leplezi el a disznóságokat, az eredendően környezetszennyezésre alapuló autógyártás tesz a környezet védelméért - és az eredetileg az emberek gyarapodását elősegítő bankrendszer zsigereli ki az embereket.
(Nem) szép, új világ...
Mi következik mindebből?
Sok minden...
De én csak hármat emelnék ki:
1. Becsüljük meg a korrektséget és ne tűrjük az inkorrektséget - szóval perelje mindenki bátran a bankokat és a Citroent is.
2. Aki teheti, ne vásároljon hitelre, részletre autót. Inkább tartsa meg és tartsa rendben a régit - vagy vegyen jó állapotú használtat. Ezzel használ magának és a környezetnek is.
3. Az etikus márkáktól, cégektől meg várjuk el - sőt követeljük ki - hogy ne engedjenek senkinek sem, etikátlan szolgáltatást nyújtani a nevük alatt