Zöld autókhoz etikus hitelszerződést!

2014.07.09. 20:48 - vancat

Egyre több és egyre aggasztóbb híreket kapunk arról, hogy a bankok - különösen itthon Magyarországon - lényegében uzsorásbűnözőket megszégyenítő gátlástalansággal és mindenfajta szégyenérzet nélkül fosztják ki különböző rendű, rangú ügyfeleiket. Több tucat jogerős ítélet mondta már ki, hogy jogszerűtlenül vettek el emberektől pénzt, küldek verőembereket rájuk, lopatták el autóikat.

Viszont egyre több és egyre biztatóbb híreket kapunk arról, hogy sokszor meglepően korrekt és etikus módon próbálják alkalmazottaikat, ügyfeleiket kezelni, energiafelhasználásukat, környezetterhelésüket korlátozni az autógyártók. A Ford például most kapta meg a világ legkörnyezettudatosabb globális multicége megtisztelő címet, de ugyanígy a Renault-Nissan vagy a Fiat vagy a Honda abszolúte komolyan vehető zöld törekvéseiről is hosszan lehetne értekezni.

Mi történik itt valójában?

A bankok egyre gecibbek, az autógyártók egyre jobb fejek?

Részben igen, de azért nem teljesen.

Vegyünk rögtön egy példát az imént dicsért ismert autógyártók praxisából: a Ford, a Renault, a Nissan, a Fiat, a Honda hazai kereskedői, márkaképviseletei - multicégek viszonylatában bizonyosan - a legkorrektebben, a legetikusabban működő szervezetek. Számos nagyszerű, a munkáját, a márkát és az ügyfeleket évtizedek óta komolyan vevő kereskedő tartozik hálózatukba. Szögezzük le: ez minden márka esetében óriási globális munka eredménye.

Eddig minden nagyon szép és jó.

Csakhogy.

Új autót ugyebár - különösen Magyarországon - az ügyfelek döntő többsége hitelre vásárol. Márpedig az ugyanezen márkák nevét viselő "Credit", "Lízing" és egyéb végződésű cégek, ugyanolyan gátlástalan uzsorásbűnözőként működnek, mint a más néven nevezett hazai bűnöző banki szolgáltatók.

Magyarán: a gyártás, szállítás, szerviz és alkatrészellátás, a munkahelyi környezet és környezettudatosság tekintetében esetleg kifejezett dicséretet érdemlő cégek - jelenleg, sajnos - ugyanolyan csatolt részesei a legalizált magyarországi uzsorásbűnözésnek.

És erre - sajnos - nincsen mentség.

Egy Ford, Renault, Nissan, Honda, Fiat - vagy bármely más, magát etikusnak tartó és etikusnak lenni akaró globális brand nem engedhetné meg magának azt a luxust - vagy inkább pimaszságot - hogy praktikusan mások kifosztására, átverésére szakosodott köztörvényes bűnözőknek adja kölcsön, gyakran száz-százhúsz éve építgetett márkanevét.

Ezt csak a tényszerűség kedvéért érdemes megjegyezni, miközben egyébként őszintén gratulálunk azokhoz az eredményekhez, amelyeket alapjában véve környezetszennyező termékek (autók) gyártására szakosodott világcégek, ténylegesen elértek a korrektség, környezettudatosság, etikusság területén.

Igaz, a tényszerűség azt is megköveteli, hogy kihangsúlyozzuk: ezek a korrektség, etikusság és környezettudatosság terén elért eredmények azért is figyelemre méltók, mert egyáltalán nem általánosak és nem minden autómárkára jellemzőek.

A reklámköltésben és az újságírók lekenyerézésebn élenjáró egykor francia, ma már, tulajdoni hányadát és működési normáit tekintve is ázsiai (kínai) Citroen például éppen most kapott - nem elég - nagy összegű büntetést a Gazdasági Versenyhivataltól, amiért - nagyon finoman fogalmazva - mint szart a palánkon, úgy baszta át ügyfeleit, soha nem létezett "roncsautó programjával."

Sajnos, itt és most szót kell ejteni a nagy médiacégek - az autógyártóknál bizonyosan, de lehet, hogy még a bankoknál is mocskosabb - működéséről. Arról ugyanis, hogy a Citroen Hungarynél komoly házkutatás előzte meg ennek a vásárlókat igazán mocsok módon megkárosító akciónak a felderítését, szinte sehol nem lehetett olvasni.

Miért?

Azért, mert - a pénzéhségben és etikátlanságban élenjáró - kerekedelmi televízióknak eszük ágában sincsen leleplezni kitűnő hirdetőjük, a Citroen mocskát.

Szóval kicsit felfordult a világ: az eredendően a disznóságok felderítésére létrejött média leplezi el a disznóságokat, az eredendően környezetszennyezésre alapuló autógyártás tesz a környezet védelméért - és az eredetileg az emberek gyarapodását elősegítő bankrendszer zsigereli ki az embereket.

(Nem) szép, új világ...

Mi következik mindebből?

Sok minden...

De én csak hármat emelnék ki:

1. Becsüljük meg a korrektséget és ne tűrjük az inkorrektséget - szóval perelje mindenki bátran a bankokat és a Citroent is.

2. Aki teheti, ne vásároljon hitelre, részletre autót. Inkább tartsa meg és tartsa rendben a régit - vagy vegyen jó állapotú használtat. Ezzel használ magának és a környezetnek is.

3. Az etikus márkáktól, cégektől meg várjuk el - sőt követeljük ki - hogy ne engedjenek senkinek sem, etikátlan szolgáltatást nyújtani a nevük alatt

 

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr316495291

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lordofearth 2014.07.10. 16:13:01

Egyetértek veled, a geci szóhoz nyugodtan hozzácsaphatjuk a "nagy márkaneveket is". Csak a Mercedesnél 2-3 éve 5 ezer autót "szedtek össze" 1 év alatt, a másodállású rendőrbehajtók üldözték az ügyfeleket.

Nyugodtan mondhatjuk azt, hogy a nagya autómárkák mára alacsony nívójú uzsorás genyák lettek.

Nem lesz változás, mert ahhoz bele kellene vágni a kést a "testükbe", azaz lefejezni a bankokat, pénzintézeteket, stb.

Gera 2014.07.10. 18:46:53

Uhh.

Na jó, inkább nem mondok semmit, mindenkinek úgy lesz jobb :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.07.10. 20:29:56

"az eredetileg az emberek gyarapodását elősegítő bankrendszer zsigereli ki az embereket."

Ezt a hülyeséget meg honnan vetted? Talán a banki reklámokból?

A bank soha nem "az emberek" gyarapodását akarta elősegíteni, hanem a részvényesekét. Mindenáron, bármilyen eszközzel.

Elég csak elolvasni a Bankszövetség véleményét a mostani devizahitel-törvény elévülési részéről. A jogbiztonságra hivatkozva akarják elérni, hogy még élő szerződések esetén is érvényes legyen az ötéves elévülési idő. Mekkora pofátlanság kell ahhoz, hogy azt mondják: átbasztunk, megkopasztottunk, de már elévült, nem adjuk vissza.

Ezen az alapon 5 év elteltével minden hitel elévül, akkor is, ha az adós semmit nem fizetett vissza.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.07.10. 20:31:25

vancat:

Mi is ez a roncsautó dolog? Nem olvastam róla.

bridget jones 2014.07.10. 20:32:04

Ez egy nagyon igaz poszt és világosan kiderül belőle, hogy sajnos sokszor a jó hírek mögött is problémák sokasága sorakozik.

gigabursch 2014.07.10. 21:52:38

A kunklúzi 2. pontjával teljes mértékben egyeteértek.

igazi hős 2014.07.11. 09:05:07

Mindegyik autóreklám hazugság, amiben az "akár X fortinért" vagy az "akár Y Ft kedvezménnyel" szerepel. Bizony "a Ford, a Renault, a Nissan, a Fiat, a Honda" esetén is. A Citroennél nagyon régi gyakorlat, hogy hitelre olcsóbb az autó mint készpénzre, de ez jellemzően szerepel is a hirdetésben. Most néhány helyen lemaradt, hát lépett a GVH. Ezért tartjuk a GVH-t.
Én könnyedén elhiszem, hogy a felsoroltak a szerző kedvenc márkái, de ha már "abszolúte komolyan vehető zöld törekvésekről" ír és kihagyja a felsorolásból Toyotát (és félve, de leírom a Tesla nevét is, hátha már róla a posztoló), azzal az írása lesz nem "abszolúte komolyan vehető".

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.07.11. 09:24:13

@bridget jones:

Köszönöm!

A posztoló három pontjához:

1) E téren nincs ok a bankok vagy a gyártók perlésére, egyiknek sem tiltja sem a törvény, sem a józan erkölcs, hogy hitelre alacsonyabb árat állapítsanak meg. Persze ha félretájékoztatják a vevőt, azért jár nekik a büntetés, de nem vagyok biztos abban, hogy egy ilyen perben bizonyítani lehetne a vevőt ért bármilyen kárt.

2) Világos.

3) Mint az első.

nagyfeszültség 2014.07.11. 12:03:09

@igazi hős: szeintem azért hagyta ki, mer éppen az előző posztjában írt a toyota környezetvédelmi dolgairól.

t72killer 2014.07.16. 14:29:40

Hogy legyen egy ördög ügyvédje is: mi lenne, ha a kedves vásárló addig nyújtózkodna, amíg a takarója ér, és nem hitelre venné még a WC-papírt is. Senkinek sem szorítanak Mo.-gon pisztolyt a fejéhez, hogy vegyen 15% THM-re új mercit/x6-os BMW-t! Aki milliós befektetésre készül, olvassa el/olvastassa el írástudóval, hogy mit ír alá, és ne legyen már olyan sötét, hogy ne tudja kiszámolni, mennyi az a 48x50eFt törlesztő. Igen, van szemétkedés pl a kamatlábakkal, devizaárréssel - ezek mind le vannak írva a szerződésben, ami ha nem felel meg a szabályoknak, bíróság előtt támadható.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.07.16. 14:43:30

@t72killer:

Azt hiszem, akkor lennének igazán szarban a kedves bankok, ha senki nem venne fel hitelt.

t72killer 2014.07.16. 14:56:52

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Legyen így! Azért is alakulhattak ki ezek a feltételek, mert a (nagyzoló, vagy épp csóri) adós mindent aláírt, amit elétoltak. Pedig lehet 1mFt-os használt kocsival is járni, lakást is lehet (bizonyos körülmények között ÉRDEMES) bérelni. Ha tudatosabbak az ügyfelek, a hitelfeltételek is finomodnak majd (a bankoknak muszáj kihelyezni a betétesek pénzét). A végrehajtósdit nagyon nem kommentálom, igen, a kintlévőséget be kell hajtani - alkalmasint a heccre vásárolt autó lefoglalásával. Ha privátban kölcsönadok valakinek, akkor én is szeretném viszontlátni a pénzem...


süti beállítások módosítása