Sznobok helyett zöldeknek

2014.12.03. 08:44 - vancat

dacia_foto_2.jpgManapság rengeteg kitűnő autót gyártanak világszerte. Sőt, kis túlzással azt is állíthatjuk: nagyrészt kitűnő, kényelmes,erős, minden elképzelhető és elképesztő extrával felszerelt autókat kínál a világpiac.

Rengeteg jó autót - és nagyon kevés igazán szimpatikusat.

Ugyanis szinte minden autógyártó valamennyi típusa többnek akar látszani - és  többnek akarja láttatni tulajdonosaikat is. Ez egyfajta globális márkaidentitás-válságot és általános fogyasztói zavarodottságot is tükröz. Mostanában görcsösen mindenki, mindig felfelé akarja pozicionálni magát - és járművét. A skodás volkswagenesnek, a volkswagenes audisnak vagyik. A Ford hűtőmaszkja az Aston Martinra hajaz, a Mazda egyre finnyásabb és luxusmárka akar lenni, a Seat meg spanyol Volkswagen.

Szinte csak egyetlen üdítő és szimpatikus kivételt tudnék megnevezni a globális autópiacon, ez pedig az utóbbi idők globális sikertörténete: a Dacia.

A Dacia ugyanis Dacia.

A Dacia felextrázott Stepway verziója is Dacia.

Háromféle korrekt, takarékos motor, józan extrák, méltányos ár, szimpatikus forma, praktikus részletek.

De semmi túlzás. Semmi menőzés, semmi görcsös fölfelé törekvés.

A legmegdöbbentőbb - és legígéretesebb - a Dacia németországi sikere.

Abban az jóléti államban az egyik legsikeresebb a Dacia, ahol az emberek döntő többsége bőségesen vehetne menőbb, előkelőbb autót.

Mégsem teszi.

dacia_foto.jpgA Dacia visszahozta az autóiparba a decens, jó és korrekt minőséget, a tisztességes árat, a maradandó formát. A vásárlók pedig szimpatikusnak találták ezt a törekvést. Sőt talán egyfajta nosztalgiával gondoltak vissza azokra az időkre, amikor a Peugeot, a Citroen, a Mazda, a Volkswagen is ilyen volt.

A Dacia ára korrekt: nem is adnak belőle 10-20-30 százalékos mutyikedvezményeket - viszont a listaár önmagában is elfogadható.

A Dacia minősége korrekt: korszerű motorok, strapabíró futómű - olyan autó, amely normális használat esetén valószínűleg kitart akár egy-két évtizedig is.

A Dacia nem menősködő, sznob presztizsautó: ezért aztán nem is kell cserélgetni - nem ciki belőle a facelift előtti változat sem.

Régen az autók legnagyobb része szimpatikus, jópofa volt, csak kevés volt közöttük az igazán jó és megbízható. Mára - ahogy posztom elején már utaltam rá - ez gyökeresen megfordult.

Szinte minden autó jó, menő, dögös, kényelmes - de szinte egyik sem szimpatikus. Sok az átverés, a túlelektronizáltság, a szerelhetetlenség, az irreális amortizációs költség.

Talán egyetlen kivétel: a Dacia.

Amely márkát, vagy ha úgy tetszik brandet, csupán egy veszély fenyegeti: ha túlságosan szoros versenyre akar kelni a konkurensekkel és ugyanolyanná akarna válni, mint a többiek: úlextrázottá, túlbonyolítottá, túldizájnolttá. Ezáltal túlamortizálódóvá, túl magas fenntartású költségűvé, túl rövid életciklusúvá.

Amig azonban ilyen szimpatikusan puritán, kedvesen praktikus és racionálisan takarékos autókat gyártanak, addig a Dacia bizonyosan a világ messze legkörnyezettudatosabb autója marad.

Akkor is, ha van néhány, a Daciáknál alacsonyabb károsanyag-kibocsátású, igazán menő és trendi zöld imázsmodell is a világpiacon.

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr286953631

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tamdhu 2014.12.03. 21:30:06

Azert veszek Skodat, mert szeretem. Nem akarok sem Volkswagenes sem Audis, sem Dacias lenni.
Ha az akarok lenni, majd olyat veszek. Ezt a botcsonalta pszichologust valaki eszre terithetne. Az okoskodas art az egeszsegnek. Unalmas, hogy mar minden ujsagirocska sertegeti az olvasokat. Azert sznob, mert telik autora, es nem kell igenytelen kivitelu Daciat vennie? Tanulja mar meg a snob jelenteset.

nagyfeszültség 2014.12.03. 22:42:17

@tamdhu:

Akkor te megtaláltad az igazit -:)

Arcade Macho 2014.12.04. 00:04:14

igen ez tenyleg nepauto
viszont egy emisszioval foglalkozo oldalon elvarhato lett volna a retek szutyok dizel szidasa
igy azert megtennem most:
www.hybridcars.com/will-america-avoid-europes-clean-diesel-problems/

"In June 2012, the World Health Organization’s International Agency for Research on Cancer raised diesel exhaust from “Group 2 “ – “probably carcinogenic to humans,” to Group 1, “carcinogenic to humans.”

This classified diesel emissions worse than those from Group 2B gasoline engines, and ranked it alongside compounds including plutonium, radium, arsenic, and asbestos."

nagyfeszültség 2014.12.04. 08:57:07

@Arcade Macho:

Jogos!

Viszont a Tce 0.9 és 1.2 tényleg viszonylag öko...

Arcade Macho 2014.12.04. 13:54:34

@nagyfeszültség: megnéztem az X5 -ös bömbit használtan

tüdőrák a középső nevem dízel: 269 db
az üzemanyag neve márpedig benzin: 31 db

átlagár 5 milla

és akkor fenntartás is egy valag pénz, gondolom a gumi szett is egy valag nagy pénz, és akkor nekiáll a fillérrel szekszualizálni hogy neki spóóóóóórolós dízel kell
ami ok is, tegye Budapesten kívül
oszt vegyen egy Dacsiát 2 milláért a városba

de hogy ezt Tarlós miért hagyja, elvégre neki a lakosságot kellene favorizálni és nem a luxusterepjárókkal majmoskodókat

Kerek négyszög 2014.12.05. 16:59:50

@tamdhu:
"Azert sznob, mert telik autora, es nem kell igenytelen kivitelu Daciat vennie?"

Hát én inkább új Daciát vennék mint Skobrit. Egyébként már számtalanszor megjelent szaklapokban, és saját tapasztalatom is igazolja, hogy az átlag magyar következetesen eggyel magasabb kategóriás, vagy magasabb felszereltségű autót vásárol, mint amit megengedhetne magának. Utána meg elmarad a szervíz, elmarad az olajcsere. Látni is szép nagy autókat 5-6 évesen füstölni mint a barom. Lehet az autóra keresni évekig. Persze a léleknyugtató lefikázás azokkal szemben meg közben megy ezerrel,akiket nem kap el a gépszíj. Pótcselekvésnek jó.

nagyfeszültség 2014.12.05. 17:07:16

@Kerek négyszög:

magyarán az vesz Daciát, aki nem beteges konzumidióta -:)

DocBulywood 2014.12.05. 19:39:56

@Arcade Macho:

Irány vissza a középkorba, sétálni. Az jót tesz a testnek, a tüdőnek, szívnek.

Érdekes, az NDK tele volt Trabanttal, mégsem haltak ki az emberek. Ki érti ezt?

Most meg pfúj, Diesel, tüdőrák, Európában kihalnak az országutak, mindenütt halott emberek...

Nézd meg mi van Kínában...

nagyfeszültség 2014.12.05. 21:05:41

@DocBulywood:

Nézd meg mi lesz Kínában....

Arcade Macho 2014.12.08. 12:41:46

@DocBulywood: 2-3 eve realizalodott, hogy nem kell Kinaig elmenni szennyezesugyileg, hanem boven eleg Londonig,
annak ellenere, hogy PAPIRON masszivan csokkent a karosanyag kibocsatas
tudod miert?
a dizelkek miatt

gigabursch 2014.12.09. 08:39:27

@tamdhu:
Én meg azért nem, mert nem szeretem.
Ízlés nem vita tárgya.

gigabursch 2014.12.09. 08:41:15

@Arcade Macho:
Öööö..., mintha Franciaországban a személyautók 80%-a lenne dízel.
Persze a benzinből kijövő aromás szénhidrognek egy centievel se jobban a koromnál, de ez az apróság meg épp a benzinesek táborát nem zavarja...

NA mindegy. Jó harcot!

gigabursch 2014.12.09. 08:43:24

@Arcade Macho:
Alifás szénhidrogének nem teljes elégése a benzim üzem jellemzője.
Szagolj belőle jó sokat...
Ugyanolyan káros, mint a korom, csak ezt nem illik szídni...

Arcade Macho 2014.12.09. 18:09:36

@gigabursch: "Ugyanolyan káros, mint a korom, csak ezt nem illik szídni..."

eloszor is a dizelkenel meg kell meg emliteni a NOX -ot is

masodjara az a korom, az pm10 / pm2.5 lesz

a pm2.5 az ujabb dizeleknel lathatatlan, es el se tudjak kapni, raadasul nem a hagyomanyos merettartalomba esik igy az emberi szervezet se kepes kiszurni, azonnal bemegy a veraramba

akkor legyszi meseljel, a HC -rol mit irnak? van ilyen durva?
"This classified diesel emissions worse than those from Group 2B gasoline engines, and ranked it alongside compounds including plutonium, radium, arsenic, and asbestos."

ja nem varjal mar ilyet nem irhatnak a benyarol, hiszen a benyas a viszonyitasi alap a fenti mondatban!!!

Arcade Macho 2014.12.09. 18:20:16

@gigabursch: tehat a franciaknal a helyi autolobbi tolta a dizelt, es igen 80%, ezt is tudtam

en viszont nem tudom mi koze ehhez az en altalam leirt mondathoz:
"annak ellenere, hogy PAPIRON masszivan csokkent a karosanyag kibocsatas
tudod miert?
a dizelkek miatt"

egyszeru a keplet...
meg kell nezni a VALODI szennyezest amikor ralepnek a dizelre(tudod gazt adnak),
merik ezt amugy? ja nem hiszen a hires europai dizellobbi kilobbizta egyebek kozott ezt is!

de akkor tajekozodjal a tekknika ujdonsagairol: wattsupwiththat.com/2014/05/29/oops-dieselification-of-london-due-to-co2-regulations-have-increased-actual-air-pollution/
www.bloomberg.com/news/2014-05-27/london-s-dirty-secret-pollutes-like-beijing-airpocalyse.html

DocBulywood 2014.12.10. 20:01:28

@nagyfeszültség:

Tudjuk mi van Kínában. Ha holnap megállnak, akkor sem te, sem én, sem senki sem fog venni zoknit, pulóvert, semmit...

Nem tesznek szerintem semmilyen hatékony károsanyag-szűrőt sehol sem a széntüzelésű gyárkéményekre, erőművekre - Kínában. Ha tesznek, jó lesz.

Nemrég pedig Németo.-ban a zöld-lobby elérte, h bezárják a veszélyes atomerőműveket. Gondolom a napkollektor majd hatékonyan működik éjjel...

Mindenképpen lesz valamilyen szennyezés addig, ameddig fel nem találják azt a fúziót, ami tiszta energiát állít elő melléktermékek nélkül. És az nem holnap lesz. :-(

DocBulywood 2014.12.10. 20:08:42

@gigabursch:

Ott a pont. Két dolgot lehet tenni, ha már szóba került a Diesel:
- agyonfojtani, mindenféle szűrőt ráaggatni, különféle oldatokat besprickolni a kipufogógázba, h semlegesítsen.

- vagy tökéletesíteni az égést.

Egyik sem járható út a végtelenségig:
- egyre bonyolultabb lesz a rendszer, és egyre kényesebb - a koromcsapda nem "szereti" a rövid városi utakat, ki kell menni kiégetni a pályára - 40-50km elég lesz neki, persze üzem melegen, a Diesel filozófiájához képest magas fordulatszámon használva a motort - negyedikben hadd pörögjön akár 3000 f/p felett is

- nem fog sohasem tökéletes lenni az égés, mert nem lehet a végtelenségig emelni a befecskendezési nyomást. Olvastam, h a Volvo(?) 2500 bar(!!!!)-os befecskendezési nyomással teszteli a CR rendszerét, de elképzelhető a 3000(!!!!) bar is. És ezt meddig bírják majd az alkatrészek? Mennyire precízen kell legyártani, méretezni? Mibe fog kerülni a cseréjük? Mert a sarki ótószerelő Józsi ezt nem fogja egy körömreszelővel megjavítani, az biztos.

Ha a Bp-n nem autóznának annyian minden hétköznap, csak a harmada, már tettek volna valamit a légszennyezés csökkentéséért. De mint tudjuk, a magyarnak presztízs a négy kerék a segge alatt, mert nélküle nem tud elintézni semmit és még a klozetra is autóval kell mennie.

Arcade Macho 2014.12.12. 09:40:12

@DocBulywood: nehogy azt mondd hogy en itten csak trollkodom...

mentalisdeficit.blog.hu/2014/12/10/mindenki_meghibbant_a_fideszben
Arcade Macho 2014.12.12. 09:05:46
"celzottan meg kell adoztatni a belvarosi autohasznalatot, irtam 30 Ft/km, ha nekem pl. a casual autopalyahasznalatom 10 Ft/km"

hat hogy a temanal maradjunk, a renault-nissannak van a leafje, na most ha pl. a Tarlos fellepne hogy a taxistarsasagoknak csokkentenie kellene a retek dizelek szamat, akkor az egy nagyon konnyen abszolvealhato feladat lenne!!! ugyanis siman egy 10 fos telephelyen 3-5 nissal leaf eldocogne!!!

DocBulywood 2014.12.21. 18:02:53

@Arcade Macho:

Ugyan mibe kerül lecserélni mondjuk 100 taxit elektromos taxira? Van elegendő gyors töltőpont hozzájuk?

Amúgy meg igazad van, de nem csak a Diesel a káros. Ezzel az erővel a cigarettázást, a piálást is be kell tiltani, mert károsak az egészségre.

Arcade Macho 2015.01.16. 10:18:52

@DocBulywood: eredetileg ezt irtam: "ugyanis siman egy 10 fos telephelyen 3-5 nissal leaf eldocogne!!!"

telephelyen altalaban van aram, azzal lehet tolteni, 4 autonal ha van 2 normal tolto (~ 4 oras) akkor az boven eleg, csak korlatozva van hogy melyik autoba ugrik bele eppen
amugy meg a nissan leaf az ~ 8 milka mint az uj retek szutyok dizel nepauto passzat, es a 30 Ft / km helyett 10 Ft / km -el roja az utakat

hozzatennem hogy a taxisrendelet az 280 Ft /km -es arat ir elo,
kell hozni egy torvenyt / rendeletet / plusz adozasi format ami e fele tereli a taxisokat!!!

engem nem erdekel milyen uton modon csinalja ezt meg Taplos, viszont tele a f.szom azzal hogy itt a sok dizel MASOKAT elgazosit, es Taploska is mar jo regota tudta hogy ez gond es azota semmit nem tett ellene:
fenteslent.blog.hu/2010/12/22/tarlosnak