Népszavazási kérdésjavaslat Paks ügyében

2011.09.13. 07:08 - vancat

Különösen kellemes, bizsergető érzés a telepátia. Ezt éreztem tegnap is, amikor kiderült: a Lehet Más a Politika (LMP) nevű párt - úgy tűnik - népszavazást kezdeményezne a Paksi Atomerőmű bővítéséről, pontosabban arról, egyáltalán szükséges-e tovább erőltetni - ahogy a pártállam idején mondták - az "atomenergia kizárólag békés célű felhasználását".

Konkréten azért volt telepátiagyanúm, mert volt egy olyan érzésem, mintha véletlenül ugyanakkor, ugyanarra gondoltunk volna az LMP vezetőivel, hiszen éppen néhány nappal ezelőtt, az Ökopárt-e az LMP című posztomban állítottam azt, hogy ha ökopárt lennének, már réges-régen népszavazást kezdeményeztek volna Paks ügyében. Sejtem, hogy a kedves olvasók egy része most arra gondol: súlyosan túlértékelve blogom közvélekedést befolyásoló szerepét, most arra akarok kilyukadni, hogy tulajdonképpen az LMP a posztom nyomán ébredt rá, hogy baszki, azért valamifajta politikai munkát mégiscsak végezni kellene egy állítólagos ökopártnak az atomerőmű-bővítés ügyében.

De higgyék el, sajnos a legkevésbé sem ezt szeretném bebizonyítani. Sőt, éppen ennek az ellenkezőjét. Azt, hogy a magát ökopártnak nevező LMP valószínűleg konkrétan szarik a Noemisszióéhoz hasonló zöld véleményekre, és kizárólag arra figyel, mivel tud szavazatot maximálni. Ugyanis bejelentésük, miszerint most aztán népszavazást kezdeményeznek Paks bővítéséről, nemcsak az én őket leszúró posztom után néhány nappal, hanem az újabb, ezúttal franciaországi atomerőmű-baleset után 24 órával került nyílvánosságra. Tartok tőle, hogy legkevésbé sem az előbbi, sőt bizonyosan az utóbbi esemény hatására...

Magyarán, a legkevésbé sem valamifajta elvi szintű, konzekvens atomenergia-ellenesség eredménye, hanem azé, hogy a francia baleset után úgy érzik: most éppen, talán elég sok embernek tetszik majd egy ilyen ötlet, és ez az újabb szörnyű eset jó alkalom egy kis politikai mozgósításra. (Emlékezzünk csak: elvileg eddig is ellenezte ugyan az LMP is a bővítést, de azért lebegtették, hogy milyen formában és intenzitással fognak fellépni ellene...)

Mondhatnánk persze, hogy bizony, bizony... ilyen hányingerkeltően haszonelvű és egyúttal elvtelen a politika - és nem is lehet más... De én ezt nem mondom. Ehelyett inkább konstruktív leszek, és javaslok egy konkrét népszavazási kérdést, amely segíthetne megérteni, miért is van akkora - a Wikileaks által nemrégiben kiszivárogtatott iratok szerint is - egyöntetű párttámogatása ennek a környezetpusztító megaberuházásnak.

A kérdés így szól: (elnézést, bonyolult lesz...) - Akarja-e, hogy a Paksi Atomerőművet üzemeltető állami vállalatnak és az azt tulajdonló Magyar Villamos Műveknek tételesen és nyilvánosság előtt el kelljen számolnia azzal, hogy az elmúlt tíz évben milyen összegeket és milyen célra osztott szét Paks környéki önkormányzatoknak, köz- és magánalapítványoknak, egyesületeknek, sportkluboknak, tanulmányutakra, tanácsadó cégeknek? Valamint egyetért-e azzal, hogy nyilvánosságra kerüljön: név szerint kik azok a közszereplők, választott és kinevezett közfunkciót betöltők - és korábban betöltöttek, valamint köztisztviselők és közalkalmazottak, akik ezeknek a támogatásoknak a konkrét kedvezményezettjei, haszonélvezői, a támogatott programok, utazások résztvevői voltak? Ha erre a kissé összetett kérdésre kedvező választ kaphatnánk, ezzel pedig felhatalmazást mindezek nyilvánosságra hzozatalára, több kérdés nem nagyon lenne - sajnos lehet, hogy az LMP-vel kapcsolatban sem...

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr123222356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gera 2011.09.13. 09:42:33

Nem tudok semmiféle szörnyű franciaországi atomerőmű balesetről. Egy alacsony aktivitású atomhulladék-feldolgozóban felrobbant egy olvasztókemence, amiben fémhulladékokat olvasztanak és meghalt egy ember. Jelen állás szerint radioaktív szennyezés nem történt.

nagyfeszültség 2011.09.13. 10:03:29

Értem és helyeslem a kérdést, bár egy kicsit azért le kellene egyszerüsíteni.
Az viszont biztos: néhány ezer közpénztolvaj
szarházi szarba kerülne, ha nyilvánosságra kerülnének Paks sponzorációi. A környék polgármesterei, családjaik, haverjaik, azok alapítványai, egyesületei, a politikai
pártok, környezetvédő egyesületek és alapítványok...stb...stb.
A jelenlegi parlamenti pártok + szdsz+ miép biztosan.
Szóval jó ötlet lenne.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.09.13. 11:31:38

Két kérdés kéne ide, csak az a baj, hogy az egyikre nem tud az egységsugarú állampolgár igen-nem választ adni.

1: "Akarja e ön, hogy a magyar áramtermelés 40%-át adó paksi atomerőművet leállítsák?"
2: "Ha igen, akkor ön milyen, ennél környezetbarátabb forrásból pótolná a kieső termelést?"

Tudom, hogy a 10 millió szakértő országa vagyunk, tehát biztos lenne rá válasz, hogy nap meg szél, meg kutyafüle, csak nagy lenne utána a pislogás a tízszeres tarifa miatt.

gatto nero 2011.09.13. 12:54:57

Paks egyik kis pitlák haszonélvezője, jakab Ferenc,
foktői polgármester éppen most áll - másodszor - bíróság
elé büntetőügyben október 3-án Kecskeméten.

midnight coder 2011.09.13. 17:01:44

Igen. Minden agyhalott sötétzöld alapvető ismérve az atomellenesség, e nélkül nem lehet ökopárt az LMP sem.

Az meg aztán pláne király, amikor a takarítónénit megkérdezik hogy bővítsék-e Paksot. Nyilván minden takarítónéni tökéletesen tisztában van mind az atomenergia mind az egyéb energiafajták használatának különféle vetületeivel, az energiabiztonságtól a várható költségeken át a környezeti terhelésig.

spájdernecc 2011.09.13. 17:08:04

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
+1
A vízerőműnek nincs realitása
A szeneshez se fűtőanyagunk, se technológiánk / kén és társai /
Az alternatívok / szél-nap / gyerekcipőben.

nemjogasz 2011.09.13. 17:19:30

Most megkérdezném, ami szerintem mindenkiben felmerül: a kedves posztolónak mégis milyen ismeretei vannak az atomenergiával történő áramtermelésről? A szokásos, grínpíszes tudásanyag, miszerint minden szó, amiben "atom" vagy "nukleáris" szerepel, rossz, ördögtől való, fujjfujj? Ha esetleg rendelkezik bővebb tudásanyaggal, kérem fejtse ki. Ha nem, akkor inkább meg se szólalt volna.
Amúgy kár, hogy az LMP az ilyen hibbant belvárosi bicikliző tarisznyásbölcsészeknek való tetszelgéssel járatja le magát...

aeidennis 2011.09.13. 17:22:54

Zseniális ötlet: kérdezzünk meg egy rakás embert egy olyan kérdésben, amihez nem ért és amiről fogalma sincs, hogy az jó, vagy rossz. Naggyon demokratikus!

Ennek ellenére szerintem sem kell atomenergia, de erről pont ne a nép döntsön, mert nem ért hozzá.

nagyfeszültség 2011.09.13. 18:18:01

@aeidennis:

Egyetértek: senkit nem kelleme megkérdezni.
Döntsön a kormány arról, hogy nyílvánosságra hozza kiket kurrumpált az elmúlt tíz évben luxusutazással, támogatással, tanulmányrendeléssel és egyéb szokásos módon
az MVM. Majd ezeket ültessék le.
Utána pedig megkezdődhet egy szakmai-társadalmi párbeszéd paks jövőjéről.

nagyfeszültség 2011.09.14. 16:26:26

Ettől vannak beszarva a politikusok:

A közvélemény-kutatás szerint a megkérdezettek 32 százaléka támogatja, 63 százaléka elleni a Paksi Atomerőmű élettartamának meghosszabbítását, új atomerőmű építését a válaszadók 36 százaléka támogatja, 58 százaléka ellenzi. Összességében a lakosság 43 százaléka mindkét javaslatot ellenzi - olvasható a felmérésről közölt írásban.

A Medián felmérése rámutat arra is, hogy a Paksi Atomerőmű megítélésére hatással volt a márciusi fukusimai atombaleset, de az atomenergiával szembeni ellenérzések feltehetően ettől függetlenül is éltek a magyar lakosságban.

A kutatás szerint a megkérdezettek 46 százaléka rendkívül veszélyesnek tartja a nukleáris hulladékot, és csak 1 százalék gondolja úgy, hogy veszélytelen. Az atomerőműveket a válaszadók 34 százaléka tartja rendkívül veszélyesnek, a Paksi Atomerőművet pedig a megkérdezettek 29 százaléka - közölte az Origo.

A megkérdezettek 51 százaléka szerint legkevésbé az atomenergia termelését kellene támogatni, és 7 százaléka mondja, hogy leginkább az atomenergia terjedését kell segítenie az államnak. A megkérdezettek 80 százaléka leginkább a megújuló energiaforrásokat támogatná - írja az Origo a Medián felmérése alapján.

MTI

mig8 (törölt) 2011.09.15. 10:04:44

Az az érzésem, hogy ez a poszt nem arról szól, hogy vajon szükség van-e atomenergiára, hanem az LMP politikájáról.

Az az érzésem, hogy az LMP népszavazási kezdeményezése nem arról szól, hogy vajon növeljük-e az atomenergiából nyert villamos energiánkat, hanem hogy számoljuk fel a paksi korrupciós bandát.

Ettől függetlenül kell atomenergia, nélküle sokkal drágább lenne, és sokkal jobban szennyeznénk a környezetet. Ettől függetlenül növelni kellene a paksi kapacitást, mert az urán olcsóbb, mint az áramimport, továbbá biztonságosabb is.

mrZ (törölt) 2011.09.15. 18:49:16

Aki atomerőmű közelében akar élni az költözzön fukushimába, Olcsó az ingatlan, jólfizető könnyű munka is akad.

mrZ (törölt) 2011.09.16. 09:49:03

@Gera:
>>Jelen állás szerint radioaktív szennyezés nem történt.
Hála az égnek.
Akkor a szokásos sugárzási értékek tízszerese avignonban az természetes jelenség.
passerellesud.org/Marcoule-une-augmentation-de-la.html

barna86 2011.09.21. 16:32:29

Na, blogíró hippikém, te is ott voltál a zöldbékés huszárokkal a falazáson? index.hu/belfold/2011/09/21/mikor_legutobb_pakson_jartam_akkor_cunami_volt/

Gyulimali 2011.09.21. 17:23:00

Azért, látom, hálás téma ez az atomkérdés. A greenpeaceseknek lehetőséget ad a hangukat hallatni, attól a ténytől függetlenül, hogy értenek-e a témához vagy sem.
És minden ilyen alkalommal az értelmesebb emberek, akik mondjuk rendelkeznek alapvető technikai és közgazdaságtani ismeretekkel, megpróbálják korrigálni azokat az alapvető zöldségeket, és csúsztatásokat, amiket a GP-sek leírnak.
Holott a legegyszerűbb a teljes figyelmen kívül hagyás lenn.


süti beállítások módosítása