Régi különleges történet jut eszembe a most bemutatott, új és vonzó, ötödik generációs Renault Espace-ről.
Például az, hogy ha annak idején, a nyolcvanas években a Peugeot-Citroen csoport egy kicsit nyitottabb, innovatívabb, ma minden egyterűek ősatyja, az Espace nem Renault, hanem Peugeot vagy Citroen márkájú lenne.
A korábban sportautóiról (is) híres francia Matra nevű cég túlzás nélkül zseniális Espace (tér) nevű egyterű ötletét ugyanis először a Peugeot-Citroennek ajánlotta fel, ám az azóta kínai kézbe került, szebb napokat látott cég irányítói már akkoriban is féltek az újtól - vagy nem egészen értették, mit jelent azt.
Nem így a Renault, amely - sok minden más mellett - bevállalta a Matra sokak által őrültnek titulált egyterű ötletét is.
1984-ben sorozatgyártásba küldte az immáron ötödik generációját taposó és kétségtelenül minden idők legemblematikusabb családi-sportos egyterűjévé vált konstrukciót.
Érdekes, hogy a különböző vállalati kultúrák milyen erősen predesztinálják egy-egy márka sorsát, hiszen a Peugeot-Citroen sajnos azóta is sikertelenül konzervatív, míg a Renault mindmáig kreatív, nyitott és sikeresen különleges - vagy ha úgy tetszik, különlegesen sikeres. Az Espace mellett a Twingo, a Zoe, a Twizy,a Capture is különc, avantgard, de népszerű típusok, amelyek sok más márkánál talán az életnagyságú prototípusig sem juthattak volna.
Apropó Matra.
A Francia Mécanique Avion TRAction annakidején a számomra visszataszító hadiiparral kezdte, majd legendásan sikeres, de nem túl környezetbarát sportautókat készített, de ma már a világ egyik legigényesebb villanybringagyártója.
Változnak az idők, változnak az igények - szerencsére.
Így változott a Matra által kitalált, de a Renault által sikerre vitt Espace is.
Amelynek most bemutatott ötödik generációja megint visz azért egy szellemes csavart a koncepcióba: az Espace 5 ugyanis valójában nem csak sportos, családi egyterű, de egyúttal SUV, vagyis városi terepjáró is - igen tetszetős külsejű és belterű kivitelben.
Környezettudatosaknak javaslom, kerüljék a dízelt. Válasszák az 1.6-os TCe jelzésű, benzines Euro6-is változatot.