Tanulságos végignézni az Egyesült Államokban kirobbant, de globálissá szélesedett és Európát is megrengető Volkswagen-dízelbotrány reakcióit a különböző államok hatóságai, politikusai, civil szervezetei részéről.
Annyit előre bocsáthatunk: Magyarország - szinte minden más problémához hasonlóan - ezügyben is külön utat jár, de ez esetben a konzervatív szigor helyett "gyanús liberalizmus" érvényesül.
De várjunk egy kicsit még ezzel.
Tekintsük inkább át, mi történt máshol Európában.
Németország: ami szembetűnő, hogy még a Volkswagen érdekeltségeihez ezer szállal kötődő német politikai elit, média és illetékes hatóságok is példás szigorral kezelik az ügyet. Szúrópróbaszerű ellenőrzések, új emissziómérések, oknyomozó cikkek és legutóbb annak meglebegtetése: amennyiben záros határidőn belül nem lesz terv a környezetvédelmi normák valódi betartására, típusengedélyek bevonása következik.
Franciaország: az amúgy is dízelellenes francia elit nem csak a Volkswagen, de az összes főkolompos dízelgyártó (BMW, Peugeot, Citroen stb) esetében szigort, új méréseket, tiltásokat helyezett kilátásba, ráadásul 2020-ra amúgy is ki akarják tiltani az össze gázolajos autót Párizsból és több francia nagyvárosból.
Hasonló bejelentésekről, intézkedésekről hallani számos más európai államból, miközben még a mostanában szinte mindig töketlenkedő Európai Unió illetékes szervei (pl. környezetvédelmi biztosa) is példás jövőbeli szigort és a kibocsátásmérések alapos reformját ígérik/követelik.
És akkor nézzük hazánkat, a Volkswagen-csoport Németországon kívüli talán legnagyobb európai fellegvárát.
- Illetékes hatóság, állami szervezet, a klímavédelemért aggódó köztársasági elnök száját egyetlen szó nem hagyta el azügyben, hogy mi is a teendő akkor, ha egy gyártó a megengedettnek 30-40 (de egyes szakértők szerint rossz esetben 300-400 szoros) károsanyag-kibocsátást produkál, átverve a hatóságokat, a fogyasztókat egyaránt és valójában az egész társadalmat.
- A Magyar Autóklub illetékesének sikerült talán Európa legszégyenteljesebb nyilatkozatát adni a köztévében, amikor úgy foglalta össze a kialakult helyzetet, hogy remélhetőleg nem lesz szükség az érintett dízelmotorok teljesítményének csökkentésére, mert ha mégis, akkor kár érné a vásárlókat. Rákkeltő részecskék? Súlyos felárral környezetbarátnak hazudott brutális szennyezésű motorok? Oda se neki. Csak a teljesítmény - ahhoz ne kelljen hozzányúlni.
- A Volkswagen első számú hazai környezetvédő partnere, a több alkalommal adomány-pénzzel kitömött Levegő Munkacsoport, amely perek százait indította légszennyező cégek vagy légszennyezést generáló beruházások ügyében, most hallgat - mint szar a fűben. Cinkosan, némán szemléli az utóbbi évek legnagyobb légszennyezési botrányát.
- Sem jobb, sem bal, sem liberális, sem semmilyen oldali közéleti vagy autós szakmai médiumban nem látok oknyomozó riportokat arról:
1. Milyen közbeszerzési, beruházástámogatási és médiaösszefonódások vannak a magyar Volkswagen-importőr Porsche Hungária vezetői és a magyar kormány/kormányok között.
2. Milyen, a Volkswagenhez hasonló visszaélések, jelentős károsanyagkibocsátás-túllépések történtek a Peugeotnál, a Citroennél, a BMW-nél, a Volvónál, a Mercedesnél.
3. Hogyan egyeztethető össze a klímavédelmi célokkal az a tény, hogy ma Magyarországon komoly volumenű, közpénzből finanszírozott autóbeszerzést csak és kizárólag a mostani dízelbotrány főbűnösei, a Volkswagen, a Skoda és az Audi nyernek.
4.A kormányhoz hasonlóan miért hallgat (mint a sír) a magyar ellenzék is erről a mocskos ügyről, és egyáltalán: az elmúlt két évtizedben hány magyar politikus vásárolt kereskedelmi szempontból már nem indokolható mértékű kedvezménnyel autót a Porsche Hungáriától.
5. A Porsche Hungária nagyhatalmú vezére, Eppel János tudott-e a Volkswagennél zajló csalásról és ha igen, a magyar emberek egészségének védelme érdekében nem lett volna kötelessége ezekről a bűncselekmények jogi tényállásait is kimerítő csalásokról tájékoztatni az illetékes magyar hatóságokat?
6. Hány autógyártó hányféle, zöld szempontból ígéretes típusát nyírta ki a magyar piacon a dízelek ellenőrizetlen, ésszerűtlen, erőltetett térhódítása (hibridek, takarékos benzinesek, CNG hajtású járművek)
Sajnos, kedves olvasóim, a Volkswagen-botrány magyar kezelése megmutatta: van egy ilyen arca is a híres-hírhedt, karakán magyar különútnak.
Köztéren piszkító hajléktalanokkal, botrányos migránsokkal, hülyeségeket beszélő szomszédos országok vezetőivel tudunk keménynek, határozottnak, ellentmondást nem tűrőnek lenni.
Csak a magyar elit köreibe beépült, tagjaihoz egyénileg, szervezetileg is ezer szállal kötődő multicég esetén nem tudunk/akarunk a sarkunkra állni.
Még akkor sem, ezek a multik ha dízelmotorjaikkal idepiszkítanak, utána pedig még botrányosan is viselkednek, mentséget keresve meg hülyeségeket beszélnek. Nem mellesleg - a GDP mellett - a halálozási statisztikákhoz is jelentősen, érzékelhetően hozzájárulnak.