Villamost a vonathoz Óbudán!

2014.08.21. 16:06 - vancat

Nemrégiben éppen arról értekeztem, milyen semmitmondó, kutyaütő, tartalom- és zöldértékek nélküli önkormányzati választási kampány elő nézünk néhány hét múlva. Erre mit ad a Jóisten! Kezembe került az egyik óbudai ingyenes újság, ahol urbanisztikai és zöld szempontból is egy igazán szívet melengető - és komolyan megfontolandó - budapesti fejlesztési javaslatot találtam.

Lényege: hosszabbítsák meg az 1-es villamos vonalát az óbudai temetőn át az egykor sokkal, de sokkal szebb napokat látott óbudai vasútállomásig. (Amely egyébként a most felújítás alatt álló Budapest-Esztergom vonal egyik legszebb állomása.)

A javaslat szépséghibája csak annyi, hogy az önkormányzati választásokon nem induló politikustól, Kiss László országgyűlési képviselőtől származik.

Szóval kedves óbudai, budapesti várospolitikusok! Kérem tisztelettel, lopják el a képviselő úrtól az ötletét és valósítsák meg!

Az első épkézláb, komoly és bölcs ötlet iránti tiszteletem jeléül a cikket befényképeztem, a szöveget pedig bekörmöltem ide önöknek, nektek kedves olvasóim. Olvassátok, terjesszétek - és ha ezen a környéken laktok, akkor pedig követeljétek ki az 1-es villamos meghosszabbítását képviselőjelöltjeitektől.

Műszaki és politikai egyeztetést kezdeményez Óbuda MSZP-s országgyűlési képviselője arról, hogy az egyes villamos vonalát a lehető legrövidebb határidőn belül hosszabbítsák meg az óbudai temető érintésével a vasútállomásig. Kiss László, az Óbudán egyéni választókörzetben mandátumot szerzett szocialista politikus szerint, a mostani alkalmat urbanisztikai, városfejlesztési szempontból bűn lenne elhalasztani.
Most zajlik az egyes villamos korszerűsítése és hamarosan elkezdődnek az M0-ás körgyűrű tovább építésének munkálatai, ami szervezési, logisztikai szempontból tökéletes alapot ad ahhoz, hogy egyúttal meghosszabbítsák Óbuda „széléig” az egyes villamost. – magyarázza Kiss László, aki első körben mérnökökkel, közlekedési és várostervezési szakemberekkel egyeztet a fejlesztésről. Kiss szerint az egyes villamos jelenlegi Bécsi út és Vörösvári út találkozásánál lévő végállomása ideiglenes megoldás, hiszen ez a nagykapacitású vonal akkor lesz képes igazán betölteni a metróra és a belvárosi tömegközlekedési eszközökre ráhordó szerepét, ha annak több mint fél százezer embernek is lehetőséget teremt a használatára, akik a jelenlegi végállomás és az óbudai vasútállomás közötti zónában élnek.
Ha azt akarjuk, hogy az emberek tömegközlekedjenek és elvárjuk, hogy az agglomerációból ne zúduljon ránk, óbudaiakra az elviselhetetlen autóforgalom, akkor kutya kötelességünk megbízható, gyors és nagy kapacitású kötött pályás tömegközlekedési eszközt biztosítani. Az óbudai szocialista képviselő szerint, az sem elhanyagolható szempont, hogy talán az óbudai az egyetlen olyan nagy fővárosi temető, ahol a hozzátartozók, nagyon nagy számban idős emberek nem tudnak eljutni szeretteik nyughelyéhez, kényelmes, gyors, dugóban és szélsőséges időjárási körülmények között is megbízható, kötött pályás tömegközlekedéssel.
Kiss László lapunk kérdésére azt is elmondta, a műszaki egyeztetésekkel párhuzamosan: óbudai képviselőként feladatának tekinti a minél szélesebb körű politikai konszenzus megteremtését az egyes villamos vonalának meghosszabbításának ügyében.
Azt bizonyosan ígérhetem az óbudai polgároknak, hogy az Óbudán dolgozó és az ősszel megalakuló új önkormányzatba bekerülő szocialista képviselők, valamint a párt meghatározó fővárosi vezetői és budapesti frakciója bizonyosan teljes mellszélességgel fog kiállni és gőzerővel dolgozik majd azon, hogy az egyes villamos vonala mihamarabb elérjen Óbuda határáig.
Kiss László abban viszont csak reménykedik, hogy nem fordul még egyszer elő az a helyzet, ami korábban a budai fonódó villamos tervezésekor, amikor is a második kerület, Fideszes polgármestere Láng Zsolt bűnös cinizmussal akadályozta az óbudaiak számára döntő jelentőségű vonal megépítését.
Az egyes villamosnak nincsenek és nem is lesznek Fideszes vagy MSZP-s utasai, csak olyan, minőségi tömegközlekedésre váró óbudai polgárok, akiknek kötelességünk biztosítani, hogy autó nélkül is eljussanak uticéljukhoz. - zárja gondolatait Kiss László.

obuda.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://noemisszio.blog.hu/api/trackback/id/tr726623697

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Shirkan 2014.08.22. 11:28:07

"Ha már itt tartunk", akkor a másik végét pedig Kelenföld vasútállomásig kellett volna vinni.......
No comment az ostobasághoz

VT22 2014.08.22. 11:31:42

A BKK már legalább 2 éve belekezdett az 1-es villamos északi meghosszabbításának a tervezésébe:

www.bkk.hu/wp-content/uploads/2012/08/villamos-troli.pdf

A politikusokat meg hagyjuk, nekik a BKK kinyírása a cél, nem a villamosépítés.

VT22 2014.08.22. 11:39:48

"Az első épkézláb, komoly és bölcs ötlet iránti tiszteletem jeléül a cikket befényképeztem"

Komoly civil szemellenző kell hozzá hogy azt higgye valaki most találták fel a spanyolviaszt, és a kerületi képviselőtől várja a megvalósulását.

"az óbudai az egyetlen olyan nagy fővárosi temető, ahol a hozzátartozók, nagyon nagy számban idős emberek nem tudnak eljutni szeretteik nyughelyéhez kényelmes, gyors, dugóban és szélsőséges időjárási körülmények között is megbízható, kötött pályás tömegközlekedéssel."

Szociális demagógia 100%.
A villamos arra kell hogy a nyugdíjasok nyugodtan és biztonságosan tudjanak temetőt látogatni.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2014.08.22. 11:43:36

egyébként nem odáig kell, hanem Üröm vasútállomáshoz, Temetőt ugyanúgy érinti, Ürömnek meg ezerszer jobb, és nem is kell a tök fölösleges Aranyhegy vasúti megálló.

gozos 2014.08.22. 12:11:57

Én elhiszem hogy szép az óbudai vasútállomás, de kérdezem én, miért nem "Aquincum felső" vasútállomáson gondolkoznak jobban el, hogy azt NAGYÁLLOMÁSKÉNT kellene kezelni a jelenlegi "itt is van valami" helyett.

Ugyanis ha megéljük, itt lesz majd valamikor az 5-ös metró.
Az 1-es villamosvonal minden N. szerelvénye inkább S-bahn szerepként mutatna jól, kigördülve az Vörösvári út végén levő nagyvasútra és onnan a nagyvasúton egészen Piliscsabáig.

(Igen, Karlsruhei modell - ott 1986 óta jól működik)

Egyéb ilyen gondolat: Ecseri út metrómegálló mellett halad egy igen jó fekvésű vasútvonal (Pécs v. Balaton v. Győr --> Miskolc v. Debrecen v. Szeged). Elhiszem, hogy történelmi emlék Ferencváros pályaudvar, de nem ide kellene a 3-as metróhoz építeni egy olyat, mint a bécsben éppen épülő "Hauptbahnhof"

hu.wikipedia.org/wiki/Wien_Hauptbahnhof

A dolgokhoz hozzátartozik, hogy a fejpályaudvarok a gőzösök idején voltak korszerűek, hiszen a fáradt mozdonyt frissen feltöltöttre cserélték. A villanymozdonyok korában már az átmenő forgalmat bonyolító pályaudvarok a nyerőbbek, hiszen ekkor nem kell a pályaudvari villanymozdony-logisztikával 20-30 percet a fizető utas életéből elrabolni, a mesterségesen kettétépett ország is egységesebb lehetne. És még sorolhatnám.

sanyix 2014.08.22. 12:26:35

@gozos: hol van a vörösvári úton nagyvasút?

nagyfeszültség 2014.08.22. 12:33:45

Ez a Kiss László végre egy szimpatikusnak tünő csóka egy jó ötlettel. Elképzelésem nincsen miért nem próbál ilyen figuráékat előrébb tolni az MSZP Tüttő, Horváth, Steiner és a többi balfasz helyett.

nagyfeszültség 2014.08.22. 12:34:21

@Shirkan:

Mi az ostobaság? Hogy a Keletihez kellett volna vinni?

bridget jones 2014.08.22. 12:50:43

Nagyon jó és tök logikus ötlet! Tényleg az óbudai temető az egyetlen, amit nem lehet normálisan, villamossal elérni és nagyon klassz lenne, ha a Tesco-hoz is el lehetne jutni "normális" tömegközlekedéssel. Ráadásul, ha elkészül a fonódó, akkor mondjuk az óbudai vasútállomástól átszállás nélkül el lehetne menni akár Kelenföldig.

gozos 2014.08.22. 12:59:40

@sanyix: bocsánat, elírtam a szót ... szóval Bécsi út végén levő nagyvasútra és onnan a nagyvasúton egészen Piliscsabáig.

Köszi a javítást.

gozos 2014.08.22. 13:17:57

@bridget jones: "átszállás nélkül"

És ezzel rá is tapintottál a lényeges szóra. A mai kényelmes ember (én is) olyan, hogy átszállás nélkül szívesen, egy átszállás még okés, a 2 átszállás már elgondolkoztató de autó felé terel, a 3 átszállásnál már szinte kizárt a tömegközlekedés, ekkor az autó nyer.

És ugyanez igaz a város vonzáskörzetében élőkre is. Ha csökkenteni akarod az autóforgalmat a városban (élhetőbb várost akarsz), akkor ésszerű keretek között, de próbáld az átszállásra kényszerítés mennyiségét csökkenteni, a város frekventált pontjairól az agglomerációig átszállási kényszer nélkül kiszaladó járatokat csinálni, a külső megállók mentén tágas P+R parkolókkal. Ahol pedig átszállás nem kerülhető el, ott is lehetőleg ugyanarra a peronra érkezzen a másik jármű.

Ez a városban élőnek is megtérül, mert kevezebb füstöt, zajt kap, azaz végsősoron élhetőbb városhoz jut.

Ebben Németország igen jó példa, ott már az 1970-es években minden új fejlesztés során erre törekedtek, mivel a a városi személygépjárműforgalom már akkor jelentkezett náluk.

Bár a németeknél kétségtelenül egyszerűbbé teszi a dolgot, hogy a helyi "BKK" a Deutsche Bahn-tól rendeli meg az összes vaskerekű (Straßenbahn, S-bahn, RE) szolgáltatást (csak az IRE, IC, ICE országos szervezésű), így nincs olyan probléma, hogy MÁV jármű nem mehet BKV tulajdonú HÉV pályára vagy BKV tulajdonú alagútba és hasonlók.

Poр40 2014.08.22. 13:18:40

Nem lehet hosszabb a megállónál! Ez nem jut eszetekbe ballibsik?

gozos 2014.08.22. 13:29:49

@Poр40: és szerinted ki akart hosszabb S-bahnt bepaszírozni a megállóba?

Addig is lehet gyönyörködni az alábbi, életszerű ámbár tulajdonosi okok miatt mégis nehezen kivitelezett dolgon, ami végül sok hónapon keresztül sikeresen működött és ezzel sok ember nem lett újabb átszállásra kényszerítve.

www.youtube.com/watch?v=ycwTsGbWmsM

VT22 2014.08.22. 14:50:05

@gozos: A Karlsruhei modell Karlsruhe méretű városokban működik jól, ahol csak vasút és villamos van, illetve a villamosok képesek feltárni az egész várost.

Pest viszont túl nagy ehhez, villamosra már nem lehet alapozni a teljes város feltárását, így itt megjelenik egy közbenső szint (metrók - gyorsvasutak).

Az esztergomi vonal és a szentendrei HÉV integrálására már eddig is voltak tervek az észak-déli gyorsvasút keretében ("ötös metró") ami egyik végén a csepeli, ráckevei, másik végén a szentendrei HÉVet és az esztergomi vonalat kötné össze metróalagúton keresztül.

Szép és hasznos ötlet, csak aztán összes pénzt elvitte az értelmetlen négyes metró, így belátható időn belül (2020-ig) nem indul semmilyen metróépítés.

VT22 2014.08.22. 14:58:33

@gozos:
"miért nem "Aquincum felső" vasútállomáson gondolkoznak jobban el, hogy azt NAGYÁLLOMÁSKÉNT kellene kezelni a jelenlegi "itt is van valami" helyett"

Két vágány, két peron, negyedórás követési lehetőség, mi kéne még?

Óbuda állomás vasúti személyforgalmát én sem erőltetném, Aquincum és Aranyvölgy le fogja fedni az utazási igények nagy részét. Vasútüzemi szempontból (kitérővágányok, iparvágányok, HÉV üzemi vágánykapcsolat) viszont szükség van rá.

"nincs olyan probléma, hogy MÁV jármű nem mehet BKV tulajdonú HÉV pályára vagy BKV tulajdonú alagútba és hasonlók."

A desiro/usgyi azért nem mehetett le a batyira mert füstöl. Amennyiben lenne megfelelő kétáramnemű villamos motorvonata a MÁV-nak, lemehetne.

Hajdú Peter 2014.08.22. 16:24:04

Mar vagy haromszor meghosszabitottak az egyes villamost. Ha meg tovabb hosszabitjak, akkor elhagyja az orszagot.

nagyfeszültség 2014.08.22. 16:41:02

@Hajdú Peter: egyelőre csak menjen végig óbudán.

rcfan 2014.08.23. 10:10:31

@VT22: füstölne a BKV alagútban az tény, esetleg kellene az alagútba kifúvó ventillátor. Érdekes mód az alagút nem probléma ugyanezen a vonalon a MÁV alagútjában, amely mellesleg Magyarország LEGHOSSZABB vasúti alagútja (Piliscsaba előtt található). Ebben az alagútban még a gőzös füstjét is sokáig szívták.

Egyébként a Margit híd felszíni megállójába is sok jogi hercehurca volt bevinni (mert BKV pálya és nem MÁV tulajdon), pedig arrafelé nem volt alagút.

VT22 2014.08.23. 22:23:14

@rcfan: Más hogyha a batthyány téri végállomást füstöli tele a vonat ahol az utasok is beszívják és ki se szellőzik, meg más ha a piliscsabai alagutat ahol senki sem tartózkodik.

cso zsi 2014.08.24. 11:57:19

@rcfan: Nem jogi, hanem biz.ber. probléma volt.
Valamint egy ideiglenes megoldás miatt kár lett volna fölösleges szellőzést beépíteni a Batyi alagútjába.
Ami ugye csak egy bejáratú a Margit hídnál, míg Piliscsabánál ki, és bejárata is van az alagútnak, tehát átszellőzi a haladó vonat..
@Shirkan: Kelenföldig akarják eleve, de az az igazi ostobaság.
Oda megy egy egyelőre kis kihasználtságú metró.
A villamost a Szerémin kellett volna végigküldeni, akkor legalább a kelenföldi ipartelep is kapott volna olyan közlekedést, amivel a megváltozott profil el lenne látva.
Üzemek helyett irodaházak vannak, sokkal több munkavállalóval, mint régen.

...

Az óbudai meghosszabbítás már 33-as villamos korában is igény volt a lakosságnál.
Lassú víz partot mos, nyitott kapuk döngetése, süket fülek, stb...

Adani 2014.08.25. 11:23:47

Óbuda megkapja majd a fonódót is,, amit amúgy pont a 2. kerületi polgármester fúrt éveken át, mert csak, meg mert túl hülye ahhoz ,hogy felfogja, hogy az jó. A jelenlegi 1-es, 17-es végállomásra ki fog járni a 41-es meg a 19-es, a Bem rakparton át.
Az 1-es északi hosszabbítása is tervben van az új Aranyvölgy megállóig a másik oldalt Kelenföldig is, mindkettőnek van létjogosultsága, átszállásmentes kapcsolatot fog kapni Óbuda ha mindez megvalósul sok irányba, Kamaraerdőig a 41-essel, Kelenföld 1, 19.

Sőt a 41-est is vissza kéne építeni Budaörsig, régen ott volt a végállomása, ahol most a bevásárlóközpont van, Tesco, Praktiker, Obi meg még egy tucatnyi áruházzal, sajnos a 70-es években építés helyett a rombolás volt a divat, pláne kötött pályán, villamosvonalak szűntek meg, buszjáratok rövidülnek, mondván ott a metró és minden hordjon rá arra. Megint ugyanezt a hibát nem kéne elkövetni, igen is menjen a villamos ki Kelenföldig, épüljön vissza a Rákóczi és a Thököly útra is a villamos, a belváros az belváros nem pedig autópálya. A 4-es metróval sincs baj, a 2-es meg a 3-ashoz képest azért tűnik kevésbé kihasználtnak ,mert nincs rajta heringezés meg tömegnyomor, ami másik kettő metrón épp annak az eredménye, hogy módszeresen nyírtak ki minden alternatív közlekedési lehetőséget a metró környékéről, de egy metró nem csak akkor kihasznált, ha cipőkanállal kell felpréselni az utasokat és dagad ki az oldala úgy tele van és egy tűt nem tudsz leejteni. Az M4 pont így van jól, átlagban az ülőhelyeken ülnek és van pár utas, akinek nem jut és áll, ennyi, nem kell tömegnyomor, Persze van még ott is tennivaló min. is Gazdagrét felé meg kell majd hosszabbítani ill. az M1-M7 bevezetőig, ahol épülhet a város szélén P+R parkoló is.

cso zsi 2014.08.31. 11:35:08

@Adani: Kár volt ezzel a mondattal tönkretenned a többit:
"a belváros az belváros nem pedig autópálya."
Anno volt a villamos, és 2x2 sáv. Most van buszsáv, és 2x2 sáv.
Azaz semmi különbség. Épeszű tervezéssel a villamost, és a buszt lehetne közös helyen is járatni, azonos peronokkal.
Azért, mert pár falusi birka úgy gondolja, hogy a belvárosba nem kell a gépjárműforgalom, még nem kell a belvárosból falut csinálni.
Autópálya? Az egyetlen használható belvárosi átkelési pont az Erzsébet híd.
A ráhordást módszeresen teszik tönkre, míg alternatívát nem kínálnak. Holott az európai fővárosokhoz hasonló szerkezetből hiányzik 4-5 híd és/vagy alagút a Duna fölött/alatt a két M0-ás híd közötti részen.
A Lánchíd, és a Szabadság-híd kapacitáshiányos, a Margit- hidat csoda, hogy vissza nem bontották az építéskori állapotra. A Lágymányosit kisebbre csinálták a tervezettnél.
~50 éve az Erzsébet híd, és a Rákóczi-Kerepesi összekötötte a 3-as, és 1-es főutakat. 200 éve még létszükséglet volt az út mellé épülő település, majd a vasutak odacsalogatása.
Ma már azt akarjuk, hogy az utak kerüljenek el minket.
Ez szép, és jó (???) ötlet. Anno, amikor országjáró autózásaim során betértem egy település jóhírű kajáldájába, az adott települést s gyarapítottam. Ahol a város elkerülőt épített, ott nekem a kerülő miatt 4-5 km-többlet, időspórolás, és költségkímélés keletkezett, mert az étkezési helyet sem láttam vagy tíz éve.
Egy péceli, vagy ürömi utazónak esetleg mondhatjuk, hogy az M0-on közelítse Budaörsöt, bár éjjel még a jelenlegi állapotok mellett is a "városi pálya" a nyerő.
De egy békásmegyerit (aki a budai rakparton nyer időt, utat), vagy veresegyházit miért is kényszerítünk 50 km plusz megtételére? Lehet jönni "a kiköltözöttek ott szagolják a frisset, de itt büdösítenek" dumával, de tessék elhinni, hogy az agglomerációban vannak, akik ott születtek sok.sok évvel ezelőtt. Nem úgy mint én, akiknek az 1800-as évek végén született nagyszülője is pesti volt.

Az elbontott villamosokat majdnem mindenhová vissza kellene építeni, mert nem azonos az utazóközönsége a metróéval. Jelenleg ugyan az M3 esetében rá van kényszerítve, de rengeteg gyaloglással jár a megszüntetett köztes villamosmegállók környékének elérése. Ugyanis a házak, és a lakók is ottmaradtak.
Ettől lett "sétametró" az M4 a Kálvin-Újbuda szakaszon, mert ott szinte minden 47-es megállót ugyanúgy érint, mint a villamos.
A 2-es metró (5 kocsis) esetében a Keleti-Astoria között van felszíni párhuzam, a metró mégis tömött, a buszok szintén. Az M3 csúcsideji futásakor a hat kocsiból egyben van annyi ember, mint az M4 teljes 4 kocsis utasterében. A Fehérvári úti munkálatok miatt nyáron kellett használnom a 4-est, holnaptól (legalábbis azt ígérik), már újra teljes hosszon jár a villamos. Ekkor sokadmagammal újra nem fogjuk használni a 4-est.
Az Erzsébet hídon áthaladó villamost állítólag a hidat rosszul érintő rezgések, és terhelés miatt szüntették meg. Ez korábban lánc- 1961-től kábelhíd, mederpillér nélkül. Valami alaposabb erősítést igényel. Ha hozzányúlnak, akár el is bonthatják, és akkor tényleg nem lesz miért arra menni a népeknek.
Mivel nem csak az úrvezetők, de többezer szolgáltató is használja a hidakat-utakat, megfontolandó a belváros teljes elszigetelése. Korábbi cégemnél már tíz évvel ezelőtt jeleztük a belvárosi ügyfélnek, hogy nem gazdaságos hozzá járni karbantartási céllal. Nem sokkal később elköltözött onnan. Akkoriban még szó sem volt a dugódíjról.
Tegyük fel, hogy a Petőfi Sándorban lakom, és a Molnár utcai mosógépszerelőt hívom. Biztos nem biciklivel fogja elszállítani a gépet, de ő sem azzal szerzi be a szükséges alkatrészeket más gépekhez. De lehet, hogy a VIII. kerületi márkaszervizt kell hívnom. Vagy a Szigetszentmiklósra kiköltözöttet, mert nemrég ilyen is történt. De hívjunk üvegest, ételfutárt, közétkeztetőt, szőnyegest, gyorspostát, vizesballonost az irodákhoz.
És nem mindig a Béla jön az NOPQ-31 rendszámú szakadt Ford kombijával. Az bizony sok száz behajtási engedélykérést jelent fölöslegesen, vagy adott cég csak két autójára kér ilyet, és megy, ha ráér a kocsi, de ha épp szervizben van, akkor így van járva az ügyfél.

kócsag 2014.09.04. 21:31:02

Ennek az egésznek akkor van értelme, ha a választások után is lesz belőle valami. Ahogy eddig láttam, a kampányban bedobnak egy csomó jó ötletet, majd évekig hallgatnak róla, amíg nem indul az újabb kampány.

Már többször gondolkodtam, hogy elférne-e egy villamos a Bécsi út azon szakaszán a mostani végállomás és a temető között. Én valahogy szűkösnek érzem hozzá a helyet és a szélesség több helyen csak óriási kisajátításokkal növelhető meg. Ezért gondolom azt, hogy ez csak egy kampányötlet.

Adani 2014.09.05. 10:34:19

@kócsag:

Az nem lenne nagy gond, azon a pár zsebkendőnyi helyen,ahol esetleg nem férne el két vágány, ott fonódva is lehet vezetni, pár méteren összehúzva a két vágányt már elférne.

kócsag 2014.09.05. 21:22:23

@Adani: Erre nem gondoltam, de igaz.


süti beállítások módosítása